Docentenhandleiding:

Een nieuwe start

SLO Computational Thinking

Computational thinking = Denkvaardigheden en technologie richting programmeren.

Onderwerpen computational thinking:

  • Probleem herformuleren

  • Gegevens verzamelen

  • Gegevens analyseren

  • Gegevens visualiseren

  • Probleemcompositie

  • Automatisering

  • Algoritmes en procedures

  • Parallellisatie

  • Abstractie

  • Simulatie en modellering

Het SLO heeft voor elk onderwerp verschillende aanbodsdoelen opgesteld. Zie per les welke aanbodsdoelen we behandelen.

Algemene uitleg module

Binnen deze module wordt met name aandacht besteed aan 'computational thinking', maar komt tevens het 'design' aspect terug. Tijdens de module gaan de leerlingen aan de slag in het programma Tinkercad, waarin zij zich richten op het overkoepelende thema 'Een nieuwe start'. De leerlingen zullen verschillende opdrachten in tinkercad maken die gekoppeld zijn aan dit thema.

De module bestaat uit 5 verschillende lessen die allen ongeveer een klokuur duren en is als volgt opgebouwd:

  • Homepage

  • Introductie

  • Les 1. Bouw je huis

  • Les 2. De waterput

  • Les 3. Elektriciteit

  • Les 4. Jouw product

  • Les 5. De marktplaats

  • Werkbladen

De lessen hebben allen een gelijke opbouw die bestaat uit 4 onderdelen:

  1. Ten eerste wordt elke les gestart met een introductie video waarin meer wordt uitgelegd over het onderwerp van de les.

  2. Ten tweede is het tijd voor de uitleg video's. Er zijn verschillende video's zichtbaar die laten zien hoe het programma tinkercad werkt en in de video's worden tevens vaardigheden beschreven die de leerlingen later nodig hebben.

  3. Ten derde gaan de leerlingen aan de slag. Nadat het onderwerp van de les duidelijk is en helder is hoe het programma werkt, gaan de leerlingen aan de slag met de opdracht. Wanneer de leerlingen niet gelijk snappen hoe het programma werkt, kun je ze aanraden om de uitleg filmpjes nog eens te bekijken.

  4. Ten vierde is het tijd voor de afsluiting van de les waarbij jij als docent met de leerlingen kan bespreken wat ze hebben geleerd. Ter inspiratie staan bij dit onderdeel een aantal reflecterende vragen die je aan de leerlingen kan voorleggen.

Verder geeft de homepage een overzicht van de lessen weer, laat de introductie zien wat jij en de leerlingen kunnen verwachten van de module en kun je bij het kopje werkbladen een overzicht vinden van de verschillende werkbladen.

Bouw je huis

Doelen les 1

Doel les 1:

  • De leerlingen aanleren hoe ze ontwerpen kunnen maken met het programma Tinkercad.

  • De leerlingen inzicht geven in sociale ongelijkheid over de wereld.

Uitleg les 1

Aandachtspunten:

  • Voor aanvang van de les: Voor aanvang van de eerste les is het belangrijk dat:

    • De leerlingen de link van de module open hebben staan op hun laptop/device.

    • Je de lijst met emailadressen en wachtwoorden van de leerlingen klaar zet. Die hebben de leerlingen namelijk nodig bij het inloggen.

  • Introductie: Voordat je start met les 1 is het verstandig om eerst de intro video te laten zien. Deze is zichtbaar bij de introductiepagina en laat zien wat je kan verwachten van de module. Je kunt de introductie tevens gebruiken als input om een klassikale discussie te starten over het onderwerp.

  • Uitleg Video's:

    • De les bevat verschillende uitleg video's . Bedenk voor jezelf of het met jouw klas handig is om deze video's klassikaal te bekijken of dat elke leerling de video's zelfstandig bekijkt.

    • Inloggen: Zorg dat de leerlingen bij tinkercad op 'neem nu deel' klikken en vervolgens op 'een persoonlijk account maken'. De emailadressen en wachtwoorden die je klaar hebt staan voor de leerlingen dienen ze hier in te vullen. Leerlingen kiezen op basis van het programma waarmee jullie werken voor 'aanmelden met google' of 'aanmelden met microsoft'. Hebben de leerlingen geen email adres van school kunnen ze een persoonlijk email adres aanmaken of inloggen met facebook.

  • Als de leerling klaar is:

    • Als de leerling klaar is met het bouwen van het huis dan kan hij/zij:

      • Extra elementen aan het huis toevoegen zoals een balkon of een schoorsteen..

De waterput

Doelen les 2

Doel les 2:

  • De leerlingen inzicht geven in het schoon drinkwater tekort en hen duidelijk maken hoe water gewonnen kan worden.

Uitleg les 2

Aandachtspunten:

  • Voor aanvang van de les: Voor aanvang van deze les is het belangrijk dat:

    • De leerlingen de link van de module open hebben staan op hun laptop/device.

  • Introductie onderwerp: Nadat het introductie filmpje over het onderwerp van de les is laten zien, kan je met de leerlingen een gesprek aan gaan over het onderwerp.

  • Als de leerling klaar is:

  • Als de leerling klaar is met het maken van de waterput en het inrichten van de tuin, dan kan hij/zij:

    • Extra elementen aan de tuin toevoegen zoals stoelen, een tafel of bomen.

Elektriciteit

Doelen les 3

Doelen les 3:

  • De leerlingen duidelijk maken wat de functie van elektriciteit is en hoe dit werkt.

  • De leerlingen duidelijk maken hoe een stroomkring werkt en hier digitaal mee laten oefenen.

Uitleg les 3

Aandachtspunten:

  • Voor aanvang van de les: Voor aanvang van deze les is het belangrijk dat:

    • De leerlingen de link van de module open hebben staan op hun laptop/device.

  • Introductie onderwerp: Nadat je het introductie filmpje over het onderwerp van de les hebt laten zien, kan je met de leerlingen een gesprek aan gaan over het onderwerp.

  • Als de leerling klaar is:

    • Als de leerling klaar is met het maken van de stroomkring en het oefenen met de weerstand en de schakelaar, dan kan hij/zij:

      • Andere elementen toevoegen aan de stroomkring.

      • Het ontwerp van de tuin verder uitbreiden.

Jouw product

Doelen les 4

Aanbodsdoelen SLO:

  • Begrijpen dat computerprogramma's iets uitvoeren door het volgen van precieze en ondubbelzinnige instructies.

  • Creëren van eenvoudige reeksen van instructies die leiden tot een bepaald doel

  • Formuleren van een antwoord op de informatievraag op basis van verkregen informatie .

Doel les 4:

  • De leerlingen inzicht geven in het belang van het ontwikkelen van een product om inkomsten te kunnen genereren.

  • De leerlingen aanleren hoe ze doormiddel van codes een product kunnen ontwerpen in Tinkercad.

Uitleg les 4

Aandachtspunten:

  • Voor aanvang van de les: Voor aanvang van deze les is het belangrijk dat:

    • De leerlingen de link van de module open hebben staan op hun laptop/device.

  • Introductie onderwerp: Nadat je het introductie filmpje over het onderwerp van de les hebt laten zien, kan je met de leerlingen een gesprek aan gaan over het onderwerp.

  • Aan de slag: Het coderen van de producten kan (voor sommige leerlingen) best lastig zijn. Wanneer leerlingen het erg lastig vinden, zorg dan dat ze een van de simpele voorbeelden namaken (zoals de statafel of de emmer). Enkel wanneer een leerling erg behendig is met het programma raden we aan om hen een zelf bedacht product te laten maken.

  • Als de leerling klaar is:

    • Als de leerling klaar is met het coderen van een product, dan kan hij/zij:

      • Een tweede product coderen.

      • Andere leerlingen helpen die het coderen lastig vinden.

De marktplaats

Doelen les 5

Aanbodsdoelen SLO:

  • Omzetten van een concreet probleem in een passende visuele weergave (bijv. stappen schema).

Doel les 5:

  • De leerlingen in laten zien hoe op een markt vraag en aanbod samen komen.

  • De leerlingen duidelijk maken hoe ze een stappenplan kunnen maken om hun product te verkopen/ruilen.

Uitleg les 5

Aandachtspunten:

  • Voor aanvang van de les: Voor aanvang van deze les is het belangrijk dat:

    • De leerlingen de link van de module open hebben staan op hun laptop/device.

    • Je voor elke leerling werkblad 1 en 2 hebt uitgeprint. Deze werkbladen gaan ze in de les gebruiken.

  • Introductie onderwerp: Nadat je het introductie filmpje over het onderwerp van de les hebt laten zien, kan je met de leerlingen een gesprek aan gaan over het onderwerp.

  • Stappenplan:

    • Met het maken van het stappenplan zijn de leerlingen bezig met de vaardigheid computational thinking. Zorg dat de leerlingen duidelijk stappen opschrijven en dat de stappen logisch op elkaar volgen.

  • Marktplaats:

    • Bij de marktplaats gaan de leerlingen bij elkaars tafel langs om producten onderling te ruilen. Het kan zijn dat dit voor wat drukte zorgt in de klas. Om dit te voorkomen kan je de klas in (2) groepen opsplitsen. De ene groep legt dan hun product uit bij hun tafel en de andere groep gaat langs bij de personen die hun product uitleggen. Dit kan het proces iets wat meer structuur bieden.

  • Als de leerling klaar is:

  • Het is de laatste les van de module. Dit biedt de mogelijkheid om uitgebreid de tijd te nemen voor de evaluatie. Wat hebben de leerlingen geleerd en wat willen ze meenemen uit de module?